Onderwijs
Onderwijs is het ontsteken van een vuur!
Naast mijn werk als levenskrachtcoach ben ik ook dagelijks aan het werk als docent, coach en leerlingbegeleider in het Praktijkonderwijs.
Door de jaren heen heb ik mij kunnen ontwikkelen tot de docent die les geeft van hart tot hart. De leerkracht die er met Hart en Ziel is voor de leerling en zijn ouders. Als docent vind ik het belangrijk dat ieder kind gehoord en gezien wordt. Dat iedereen zichzelf kan zijn. Dat iedereen zijn eigen stem kan en mag laten horen.
Wat mij ten diepste drijft….
♥ Harten raken!
♥ Talenten en Kwaliteiten ontdekken en laten bloeien!
Natuurlijk ben ik niet zomaar de docent geworden die ik nu ben. Daarvoor heb ik veel leermomenten gehad. Daarbij ben door diepe dalen gegaan, heb ik hard moeten werken om er weer uit te komen. Deze ervaringen heb ik aangegrepen om anderen in het onderwijs te inspireren.
Als we nou eens alle kinderen in een hartje stoppen
i.p.v. in een hokje..
In de loop der jaren zijn we zo gewend geraakt aan het handelen vanuit ons hoofd. We nemen zoveel kennis tot ons (kenniseconomie) en dat wordt langzaam en geleidelijk de drijfveer achter ons handelen. Vanuit eigen ervaringen Weet ik dat het belangrijk is om weer terug te gaan naar “de basis van ons werkelijke zijn”, “naar ons Hart”. We hebben allemaal onze eigen persoonlijke talenten & kwaliteiten.
Wist je dat de kans 1 op 3 miljoen is dat jij dezelfde kwaliteiten hebt als een ander?
Daarom is het belangrijk dat we onze kinderen helpen om zich te ontwikkelen tot de persoon die zij in het diepste van hun wezen werkelijk zijn! Het onderwijs speelt hierin een grote rol. Want een groot deel van zijn kinderperiode zit een kind op school.
Onderwijs is passend als je de talenten en kansen van kinderen als uitgangspunt neemt!
Herken jij dat ook? Uit het niets staat ineens de hele groep op de kop. Of dat je na een dag voor de klas hoteldebotel thuis komt. Je denkt: “Waar ben ik aan begonnen”. Je wilt graag rust en harmonie in jezelf en in je klas. Je bent meer bezig met aansturen van gedrag, in plaats van lesgeven. Het ‘politieagent spelen’ overkomt jou ook wel eens.
Door mijn jaren lange ervaringen als docent en leerlingbegeleider in het Praktijkonderwijs heb ik ook ‘de klappen van de zweep’ leren kennen. Dat was niet altijd makkelijk, en soms behoorlijk frustrerend “een grote uitdaging”!
Ik heb al mijn ervaringen & kennis gebundeld en voor mensen in het onderwijs speciale programma’s ontwikkeld.
Mijn juf/meester voert soms hele gesprekken met mij zonder woorden
Als professional in het onderwijs kan het soms best lastig zijn. Je raakt wel eens in een tweestrijd. Moet ik gaan voor de leerlingen en wat hij nodig heeft of moet ik vasthouden aan de vaststaande doelen en alles op alles zetten om deze te behalen. Dit kunnen twee totaal verschillende dingen zijn die elkaar tegenspreken.
We zijn zo gewend om te werken vanuit de vorm, vanuit het hoofd. Waardoor we voor het unieke kind geen aandacht meer (kunnen) hebben. We voelen de werkdruk en de afrekencultuur die op dit moment overheerst. Alles moet gedocumenteerd worden, doelen moeten behaald worden en als dat niet lukt moeten we ons verantwoorden. Maar is er in deze nog wel ruimte voor het unieke kind? Kunnen de kinderen nog wel echt zichzelf zijn?
Wat zou het toch mooi zijn wanneer wij hier op school ons steentje aan kunnen bijdragen. Om onze kinderen een gouden toekomst tegemoet te zien gaan… Om zo de wereld weer een stukje mooier te maken..
Doe jij met mij mee..?
Kinderen zijn verschillend en dat is best lastig.
Werken in het onderwijs, het mooiste vak dat er is!
Wil jij graag het plezier en de passie voor het onderwijs terug vinden of verder (door) ontwikkelen?
Wil jij de kinderen laten stralen en hun talenten laten ontwikkelen?
Wil jij de kwaliteiten van de kinderen laten bloeien?
Neem en gun jezelf dan eens de tijd om jouw talenten en kwaliteiten te laten bloeien.
“Gun het jezelf om een kei te zijn in wie je bent en wat je doet!”