Docent als Coach
Van gelukkige leraren,
leer je de mooiste dingen!
Coachingsgesprekken of kind-gesprekken. Je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Het is zelfs de zesde rol van de docent als coach. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het belangrijk is dat je leerlingen coacht, zodat ze uiteindelijk zelfstandig kunnen leren (zelfregulatie). Als coach leer je leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, zonder hen los te laten. Een belangrijke vaardigheid van de coach is het voeren van een coachingsgesprek.
Ook in een traditionele onderwijssetting kun je hiermee aan de slag.
Maar hoe geef ik dat nu eigenlijk vorm?
Tips:
- Stem aan het begin van het gesprek af op de leerling, zowel verbaal als non-verbaal.
- Stel een uitnodigende startvraag en laat de leerling indien nodig stoom afblazen.
- Ik loop vast op mijn werk, is dit nog wat ik wil, hoe krijg ik mijn plezier terug, hoe kan ik het beste omgaan met….
- Help de leerling een hulpvraag te concretiseren, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Waar wil je in dit gesprek een antwoord op?’
- Reflecteer op een concrete situatie: ‘Toen je vastliep: wat had je daarvoor precies gedaan?’
- Stimuleer de creativiteit van de leerling, door hem te laten nadenken over alternatieven voor zijn aanpak.
- Laat de leerling doelen formuleren en een stappenplan maken om deze te bereiken.
Dat klink allemaal heel goed!
Voel jij er wel iets voor om je hierin te gaan verdiepen en specialiseren?
Ik heb een speciale workshop van minimaal 1 dagdeel,
waarin ik je mee neem in de wereld van het coachen (van je leerlingen).
Onderdelen die aan bod komen:
- Wat wordt er van mij verwacht als coach?
- Hoe begin ik een gesprek?
- Hoe houd ik het gesprek op gang?
- Wat als ik geen tot weinig reactie krijg van mijn leerling?
- Hoe maak ik mijn leerling zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces?
- Hoe weet ik wat ik moet vragen en welke kant ik op moet sturen?
- ...Er is ook ruimte voor eigen inbreng en vragen.
De workshop is voor zowel basisonderwijs, voortgezet onderwijs als speciaal onderwijs.
Workshop kan worden verzorgt aan (een deel van) een team – op locatie mogelijk.
Docent als Coach
Workshop-
1 dagdeel van 3 uur
-
Je leert:
-
Hoe je leerlingen leert verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, zonder hen los te laten.
-
Welke vaardigheden belangrijk zijn voor een coachingsgesprek
-
Wat moet je als coach juist wel of juist niet doen
-
Hoe stel jij je op als coach
-
Tip en tricks
-
Ook voor groepen/teams & op locatie mogelijk. Prijs op aanvraag.